Hvis du er på utkikk etter sommerdekk som utmerker seg både når det gjelder ytelse og sikkerhet, la meg fortelle deg om Nexen N Blue HD Plus. Det er en oppgradert versjon av sin forgjenger, nå med en rekke forbedringer som utjevner tidligere mangler og tilfører nye fordeler.
Først og fremst er den forbedrede motstanden mot vannplaning en stor fordel. Takket være sitt optimaliserte dreneringssystem med romsligere langsgående spor og økt antall tverrgående kanaler, har kjøring under våte forhold blitt mye sikrere.
Fartsentusiaster vil sette pris på den forbedrede stabiliteten ved høyhastighetskjøring. Dette oppnås gjennom en kombinasjon av solid ståltråd integrert i sideveggen og en stivere gummiblanding enn før, noe som gjør de raske kjøreturene jevnere og sikrere.
En annen nøkkel til forbedring er selve gummiblandingen, som nå er beriket med mer silika og utviklet for å være mer homogen. Denne justeringen øker betraktelig trekkraften på våte veier, slik at regnværsdager ikke vil bremse deg ned.
For de som liker å presse bilen til grensene, øker det tilføyde stålkordet under mønsteret dekkets stabilitet ved høy hastighet og reduserer bremselengden. Når det kommer til å ta svinger, opprettholder de massive blokkene i skulderområdene stivheten, og hindrer uønsket skrensing.
For å oppsummere er Nexen N Blue HD Plus-dekket det ideelle valget for økt motstand mot vannplaning, bedre våtgrep, forbedret stabilitet ved høy hastighet og pålitelig kurvekjøring. Klar til å ta sommerkjøringen til neste nivå? Dette dekket kan være akkurat det du trenger!
EU Dekk Etikett og effektivitet Klasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
NblueHDPLUS Kundevurderinger
Gjennomsnitt basert på 750 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
N/A
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
9 280
22.12.2020 fra Jarle Karlsen Disse dekkene lager for mye støy, velger ikke disse neste gang jeg kjøper dekk, egner seg ikke på grusvei heller, er ok på asfalt men vannplaner litt lett.
15.01.2016 fra Leif-Ronny J Bjørklund Sidene på dekkene er veldig sårbare/svake, klarte å kjøre sundt 1 dekk etter 2 dager på en fortaukant. Dekket har veldig god kjørekomfort og lydnivå.